29 januari 2013

AMSTERDAM – WUA! liet haar respondenten, 120 in aantal deze keer, weer vrij oriënteren op gezinsvakanties naar Turkije. Wat blijkt: ondanks het grote aanbod, keert de vakantieganger in spe vaak weer terug naar de eerst bezochte website. Vooral als die website van Arke is. Arke.nl eindigt opnieuw bovenaan de ranglijst, al is het verschil met directe concurrent Sunweb deze keer een stuk kleiner. Wat kunnen we leren van de onderzoeksresultaten?

Web performance score

1
Arke.nl
7.0
14.2

2
Sunweb.nl
7.0
15.8

3
Neckermann.nl
6.5
10

4
Corendon.nl
6.1
11.7

5
D-reizen.nl
6.0
9.2


6
Oad.nl
5.7
8.3

7
Kras.nl
5.4
5.8

8
ThomasCook.nl
4.8
3.3

9
Jiba.nl
4.7
3.3

10
QKReizen.nl
4.7
1.7

11
HollandInternational.nl
4.5
1.7

12
Zoover.nl
4.2
0.8

13
Turkije.nl
4.1
1.7

14
Tjingo.nl
3.7
0

15
Freeson.nl
3.7
0.8

16
PrettigReizen.nl
3.5
0

17
DeVakantieZoeker.nl
3.3
0.8

Bekijk alle resultaten

Geïnteresseerd in het onderzoek?

Bent u benieuwd naar de online conversies van alle partijen in de ranglijst en geïnteresseerd in meer resultaten van dit onderzoek? Vraag dan geheel vrijblijvend, gratis meer resultaten aan via het onderstaande formulier.




Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

captcha


Vraag gratis meer resultaten aan!
Sluiten

Veel aanbieders

De online travelbranche is een speeltuin voor de consument. De keuze tussen aanbieders is bij het boeken van een vakantie veel breder dan bij het afsluiten van een verzekering of internetabonnement. Dit zien we ook terug in de onderzoeksresultaten. De websites die worden bezocht, verschillen behoorlijk per respondent.

Slechts zeven aanbieders werden door meer dan 35% van de respondenten bezocht tijdens het onderzoek. Zoals blijkt uit onderstaande tabel, komt er wat online vindbaarheid betreft ook geen dominante partij naar voren. Ter vergelijking: in WUA!-onderzoeken naar online boekverkoop haalde Bol.com al eens een vindbaarheid van 100%.

GezinsvakantieTurkije2_keuzetabel_grootklik voor vergroting

De eerste, de beste

Veel aanbod betekent veel concurrentie, wat in het voordeel werkt van de consument. Maar deze ziet op een gegeven moment ook door de bomen het bos niet meer. Hoe maakt de oriënterende klant een keuze tussen al deze websites, die vaak toch in wezen hetzelfde aanbieden?

Een vakantie boeken doe je niet zomaar bij de eerste, de beste website. Maar opvallend vaak blijkt de eerst bezochte website in de ogen van de consument toch de beste. 42,5% van de respondenten zou uiteindelijk het liefst boeken bij de eerste website die tijdens de oriëntatie werd bezocht.

Beste practices: prijzen, plaatjes en reviews

Het snel aantrekken van bezoekers alleen is natuurlijk niet genoeg. De meest genoemde reden om direct weer af te haken, is het uiterlijk van de website. Niet toevallig vinden we dit terug in de best practices die we op basis van het vorige onderzoek samenstelden: de vakantie begint al op je website!

Ook de rest van de lijst wordt keurig bevestigd. Van de prijs is zoals altijd belangrijk dat deze niet aan het eind van het boekingsproces ineens hoger blijkt te zijn. En om tussen al het aanbiedersgeweld het kaf van het koren te scheiden, grijpt de respondent graag naar beschikbare klantenreviews.

 

GezinsvakantieTurkije2_reviews_750klik voor vergroting

Arke en Sunweb

Het is deze keer Sunweb dat over de grootste vindbaarheid én het grootste aandeel van de totale voorkeur beschikt. Sunweb wordt door 71% van de respondenten bezocht – een knappe prestatie in deze branche – en door 16% als favoriet aangewezen. De resultaten van Sunweb vormen een perfect voorbeeld van het belang van vindbaarheid.

Arke wordt door 52% gevonden. Dit aandeel lag tijdens de vorige meting nog op 77,5%. Maar zoals uit onderstaande tabel is af te lezen, behaalt Arke een hogere conversie dan Sunweb. Op de vindbaarheid na blijft Arke het voorbeeld geven met top 2-posities op alle andere onderzochte onderdelen.

Waarom respondenten dan toch steeds voor Arke kiezen? Een tipje van de sluier verraadt direct de best practices opnieuw: ‘Arke geeft een prima specificatie van de kosten, spreekt het meest aan qua sfeer en vakantiegevoel’, aldus een respondent. ‘Ik vond het duidelijk wat de uiteindelijke prijs was, en die was ook het goedkoopst’, zegt een andere.

GezinsvakantieTurkije2_conversie_grootklik voor vergroting

Corendon is geen optie

Er kunnen niet alleen maar winnaars zijn. Corendon weet op geen van de websitespecifieke onderdelen een top 10-positie te behalen. Helaas voor Corendon komen deze resultaten overeen met de vorige meting van het onderzoek. 37% van de respondenten die Corendon.nl bezoeken, noemen de aanbieder geen serieuze optie in het beslissingsproces.

Verbeterpunten voor Corendon? We vallen in herhaling, maar de respondenten zijn opnieuw glashelder: ‘Administratiekosten verminderen’, ‘meer foto’s en groter’ en ‘minder schreeuwerig’ zijn enkele termen die voorbijkomen in de beweegredenen van de respondenten.

 

GezinsvakantieTurkije2_Optie_grootklik voor vergroting

De WUA! web performance scan

  • 120 respondenten tussen de 20 en 60 jaar namen deel.
  • Zoekstrategie en beslissingsfactoren waren vrij om zelf te bepalen.
  • Gevonden websites werden op 10 onderdelen beoordeeld.
  • Na 1,5 uur kozen de respondenten een favoriete aanbieder.

Over WUA!

WUA! is marktleider op het gebied van online concurrentieanalyse.
Met grootschalig gebruikersonderzoek maakt WUA! online oriëntatiegedrag inzichtelijk.
De resultaten stellen organisaties in staat om hun websites te optimaliseren.
Klanten van WUA! kunnen zo de conversie verhogen en kosten verlagen.
Met doorlopende onderzoekstrajecten houdt WUA! constant een vinger aan de pols.