rabobank-hypotheken-2015

Drie lessen van Rabobank.nl voor hypotheekaanbieders

Rabobank.nl is de winnaar van de Web Performance Scan Hypotheken van oktober 2015. Ook in oktober vorig jaar ging Rabobank.nl er met de winst vandoor. Uit de WUA! Benchmark blijkt dat de nummer 1 in de markt maar liefst 52.3% vaker gekozen wordt dan de nummer 2. In Digital, the winner takes all! Maar wat doet Rabobank.nl zo goed? Wat kun je leren van de website van deze aanbieder? Hieronder 3 lessen (er zijn er natuurlijk veel meer)!

1 Bevestig de bezoeker direct dat hij goed zit

Waar denk jij aan bij een hypotheek, als je moet visualiseren? Juist. Huizen, eurotekens en percentages. Op de hypothekenpagina van Rabobank.nl zijn deze elementen alle drie duidelijk vertegenwoordigd. Door deze visuele elementen op de pagina weet de oriënterende huizenkoper dan ook direct dat hij aan het juiste adres is voor een hypotheek en dit wekt vertrouwen en het nodigt weer uit om verder te kijken. Ook de berekentool op de landingspagina draagt hier aan bij. Weten wat je kunt lenen is voor veel mensen de eerste behoefte bij het oriënteren op een hypotheek. Door het maken van een snelle berekening wordt direct in die behoefte voorzien.

2 Maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk: Convenience = King!

Een hypotheek is een ingewikkeld product. Het is daarom belangrijk om de informatie over hypotheken goed te structureren. Ook hier geldt weer dat je je af moet vragen: waar is bezoeker naar op zoek? Rabobank.nl speelt hier goed op in door op de hoofdpagina alleen de belangrijkste informatie weer te geven. Ga je je eerste huis kopen? Of ben je alleen geïnteresseerd in de hypotheekrente? Of wil je misschien direct een adviesgesprek plannen? Via de grote klikbare tegels ben je direct een stap dichter bij precise die informatie die voor jou relevant is. Met name op de mobiele website is het voor het overzicht belangrijk om alleen relevante informatie te laten zien. Dit voorkomt (onnodige) keuzestress en geeft de bezoeker het vertrouwen dat hij gaat vinden wat hij zoekt en niet voor vervelende verrassingen komt te staan.

3 Focus op bedienen twee groepen oriënteerders

Rabobank.nl biedt naast de snelle rekentool ook de mogelijkheid om zelf een hypotheekdossier te bouwen. Hiermee slaagt de aanbieder erin om zowel de bezoekers die eerst op basis van een snelle berekening een inschatting willen maken en bezoekers die gedetailleerdere informatie willen over de leenmogelijkheden goed te bedienen. Dit is terug te zien in de hoge scores voor Aanbod.

Op deze manier speelt Rabobank eigenlijk in 1 omgeving in op twee heel verschillende bezoekers met zeer uiteenlopende informatiebehoeften: de al vergevorderde hypotheekshopper die zijn cijfers op orde heeft en misschien al een huis heeft aangeschaft of op het punt staat dat te doen en op de “snackshopper” die vlug wil kijken wat de mogelijkheden zijn maar afgeschrikt zal raken door het invullen van een veelheid aan gegevens.

De weg naar Digital Excellence

Rabobank.nl doet het goed, maar het kan natuurlijk altijd beter. Bij WUA! geloven we dat je heel veel kan leren van de besten in de branche, en dat je je eigen digitale performance moet afzetten tegen die van de concurrentie. Daar hebben we recentelijk een programma voor gelanceerd, het Digital Excellence Program. We zijn benieuwd wat je daarvan vindt, twijfel niet om contact met ons op te nemen!

Read our cases

MIE-Talk-scaled-1-1136×748-c

How ING improves customer journeys in an agile and global organization, using an optimized digital CX.

Read more
t-mobile-thuis-16×9-1

How T-Mobile Home Doubled their Conversion with More Successful A/B Tests

Read more
VGZ Screenshot

How Dutch health insurer VGZ is aiming for friction-free online CX

Read more